fredag 13 juni 2014

Torrhumling av APAn

APAn har nu vart i jäshinken i 12 dagar och jag tänkte det var dags att ösa i lite mer humle.
Tappade ut ett prov som visade att den jäst ner till 1.008. Det betyder att den nu ligger på ca 4,7% och efter att att jag tillsatt 6g/l socker för kolsyrejäsning kommer sluta på ca 5.0%.
Tanken var ju en välhumlad APA på ca 5% så det gick ju som planerat.
Smakade såklart på det jag tappade ur för att mäta och det både doftar och smakar riktigt bra. 
Väldigt klar var den.

Det slutade med att det blev 27g Amarillo, 25g Simcoe och 74g Citra. Att det blev just 27g Amarillo och 74g Citra beror på att jag tömde påsarna jag hade och det var det som var kvar.
Humlen lades jämnt fördelat i tre st humlekokpåsar ihop med glaskulor i tre gånger humlens vikt så dom inte skall flyta upp helt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar