tisdag 22 september 2015

Tunggung!

Nu har det bryggts igen, dagens bryggning blev en Imperial Stout som efter den jäst klart ska delas upp i tre olika delar.
Tanken med ölet var att ha något kraftigt till vintern, men vi får se hur pass klar den kommer kännas när vintern är här.
Efter jäsningen är klar kommer den att delas upp i tre olika delar, där två delar kommer få lite olika saker tillsatt medans en del kommer flaskas som den är.
Missade lite på OG som var beräknat till 1.100 men den slutade på 1.096.
Tänkte bara använda mig utav en humlesort men när jag skulle väga upp humlen så visade det sig att jag enbart hade 45 g Magnum, så jag tog lite Mosaic också för att komma upp i rätt IBU.

Receptet ser ut såhär:

16 liter
OG: 1.100 (beräknat på 67% effektivitet)

Malt och extrakt:
5 kg - Pale Ale malt

0,45 kg - Caramale 120L
0,45 kg - Chocloate
0,45 kg - Rågmalt
0,25 kg - Svartmalt
0,75 kg - Ljust torkat maltextrakt 

Mäskningsschema:
69°c i 60 min

Humle:
60 min - 45 g Magnum (14,3%)

60 min - 10 g Mosaic (12,0%)

Jäst:Mangrove Jack´s - M44 US West Coast

Övrigt:

PH 5.2 Stabilizer tillsatt till mäskvattnet
1 krm Protafloc 20 min ifrån kokslut
5 g/l socker för kolsyrejäsning  


Efter jäsningen är klar tappas ca 10 liter över till två olika 5 liters damejeanner där följande tillsätts:

#1:
45 g kakao
1 vaniljstång
15 g ek som legat i bourbon

#2
45 g kakao
1/3 vaniljstång
1 st Anchochili

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar