söndag 30 augusti 2015

Födelsdagsöl

Det händer inte mycket nytt här, det har varit väldigt lugnt med bryggningar under sommaren.
Senast det bryggdes var första helgen på semestern, 11 juli. Då bryggdes en tredje batch utav "Another kind of Saison" inför att två vänner till mig skulle fylla 30.
Den delades sen upp i tre delar.
En del flaskades direkt medans de andra två delarna tappades om på varsin 5 liters "plast-damejeanne".
I den ena tillsattes ca 110 gram mango och 25 gram passionsfrukt per liter och i den sista delen tillsattes 165 gram hallon per liter.
Hallonölen vet jag blir bra,  men mango/passion var nytt men det funkade det också. Nästa gång ska det ösas i mer passionsfrukt och mangon ska puréas innan den tillsätts istället för att använda tärnad mango som denna gången.

"Vaxade" kapsylerna med en blandning med hälften smältlim och hälften Ikea värmeljus och lite ljusfärg för att få färg på det. Blev mycket bättre än de jag gjort tidigare då jag använt mig utav kronljus istället för värmeljus.

Till ölen snickrade jag ihop en liten "back" och gjorde väldigt enkla etiketter. Det blev kanonbra och verkade som det var en uppskattad present.

Själv fick jag kvar 6 flaskor utav originalet, och 3 flaskor var utav mango/passion och hallon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar