tisdag 4 februari 2014

Första helmäskningen

Efter att ha gjort två extraktbryggder så kände jag att det var dags för att testa brygga på riktigt.
Bestämde mig för att köra hink-i-hink metoden och köpte därför två jäshinkar och ett liggunderlag.
Jag letade efter ett recept att gå efter och precis i den vevan så släppte SHBF receptet till "stora hembryggardagen-ölen", en saison. Den skulle det bryggas.
Köpte hem råvarorna ifrån Maltmagnus och inväntade en lämplig dag att brygga på.
När jag visste vilket datum jag skulle kunna brygga så gjorde jag i ordning en förkultur på jästen så den skulle vara klar tills det var dags.
26e januari bryggde jag min första egna helmäskade öl, riktigt kul!
Mäskningen gick kanonbra, på 75 minuter så sjönk tempen knappt 1°c.
Lakade och började sedan koka.

Recept:

16 liter
5,3 %
OG: 1.042

Malt och extrakt:
2,5 kg - Pilsnermalt
0,2 kg - Vetemalt
0,3 kg - Strösocker

Mäskningsschema:
64°c i 75 min

Humle:
60 min - 10g Magnum (14,3%)
30 min - 30g Tettnanger (6%)

Jäst:
1,2 liter dekanterad förkultur på White Labs - WLP566 Saison Ale II

Övrigt:
2 krm Protafloc 10 min ifrån kokslut
6,5 g/l socker för kolsyrejäsning

Mäskning pågår.
Bra kok på induktionsplatta ifrån Kjell & Co + 800w grilltändare.
Kylning med av vörten.
Provsmak innan jäsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar