tisdag 4 februari 2014

Min första öl

Sjätte oktober 2013 bryggde jag min första egna öl. 
Det blev en extraktbryggd för att göra det enkelt i början.
Den döptes till "Number One", just för att det var nummer ett. 
Den blev faktiskt helt ok, ingen jättesuccé men ändå helt ok. 
Fem personer fick smaka på den och alla tyckte den var bra.

Receptet såg ut såhär: 

8 liter vatten

Malt:
0,5 kg - Muntons Extra Light Spraymalt
0,5 kg - Muntons Light Spraymalt

Humle:
60 min - 8 g Columbus (15,9%)
30 min - 8 g Columbus (15,9%)
15 min - 13 g Amarillo (8,9%)
15 min - 5 g Columbus (15,9%) 

Jäst:
1 pkt White Labs - WLP001

Övrigt:
4,5 g/l socker för kolsyrejäsning på flaska.

Det blev 15 st flaskor till slut utav den.
Väldigt hög beska men ändå inte för tokbesk. Dock så var den sista flaskan som dracks efter ca tre månader den bästa då den värsta beskan lagt sig lite.



 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar