tisdag 4 februari 2014

Slammer IPA

Vi är ett litet gäng som har samma brinnande intresse för Volkswagen, gamla luftkylda framförallt, som har börjat kalla oss för Slammers och då ville vi ju ha en egen öl. 
Slammer IPA skulle bryggas.
Den 16e oktober 2013 var det så dags.
Denna gången så ville jag testa på att torrhumla också så när det jäst klart så öppnades jäshinken och en humlepåse med humle slängdes i och fick ligga och dra några dagar.
Provade också på att göra en liten förkultur på jästen. Inte för att jag tror det hade behövts utan mer för att prova på.
Denna ölen blev riktigt bra! Ca 15 personer har fått smaka på den och alla har sagt att dom tyckte den var riktigt bra.
Också denna gång blev det att använda extrakt  men mer humle i koket och även torrhumling för att "boosta" den ännu lite mer. Jag testade även att tillsätta 150g honung.

Recept:

9,8 liter
7,6 %
OG: 1.068

11,5 liter vatten

Malt:
0,8 kg - Muntons Extra Light Spraymalt
0,8 kg - Muntons Light Spraymalt


Humle:
60 min - 10 g Columbus (15,9%)
30 min - 10 g Columbus (15,9%)
15 min - 35 g Amarillo (8,9%)
15 min - 10 g Columbus (15,9%)

Torrhumling:
4 dagar - 10 g Columbus (15,9%)
4 dagar - 30 g Amarillo (8,9%)

Jäst:
0,5 liter dekanterad förkultur på 1 pkt - White Labs - WLP001

Övrigt:
150 g - Svensk Honung 20 min ifrån kokslut
1 krm - Protafloc 20 min ifrån kokslut
5 g/l socker för kolsyrejäsning

Denna fick jag ihop 26 st 33 cl flaskor utav.
Både smakade och doftade riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar