tisdag 25 mars 2014

Morgonbryggning

Idag var det dags för bryggning igen.
Gick upp i skaplig tid för att hinna med att brygga innan det var dags att åka till eftermiddagsskiftet på jobbet.
Vägde upp malt och humle och plockade fram all utrustning redan igår kväll för att spara lite tid.
Började värma mäskvattnet runt kl 08 och sen flöt det på bra. Var klar och hade diskat och plockat undan allt vid kl 1330 ungefär. 

Tanken var att brygga nån form utav American Pale Ale och eftersom det är min första helmaltsbryggd i stilen så valde jag att utgå ifrån ett recept i boken Brygg öl utav Henok Fentie och Karl Grandin (Omnipollo).
Det blev receptet på deras Mazarin som jag utgick ifrån men med bara Cara-Pale istället för Cara-Pils/Cara-Pale och karamellmalt.

Förkultur på jästen, White Labs - WLP001, gjorde för några dagar sedan.
Mäskningen skulle ske under 60 min vid 67 grader och det lyckades jag ganska bra med.  Träffade 67 grader precis och tappade 0,5 grader under de 60 minuterna så det får jag väl vara nöjd med. Kör hink-i-hink med dubbla lager liggunderlag som isolering plus att jag lade två filter över hinkarna också.
Efter 60 min så tillsatte jag varmt vatten så att temperaturen höjdes till 75 grader under 10 minuter innan lakningen började.
Jag tappade ut ca 4 liter (1 liter åt gången) och hällde tillbaka innan jag började laka ner i kastrullen. Lakningen tog ca 60 minuter.

Efter lakningen var klar så hade jag ett SG på 1.046 och efter 60 minuters kok så fick jag ut 14,5 liter med ett SG på 1.060.
Beräknat var 16 liter med SG 1.055 så jag måste se över och räkna om på hur mycket jag kokar bort på 60 minuter innan nästa bryggning.
Jag valde dock att inte spä ut något utan det fick vara så, blir nån vol % starkare öl i slutändan men det ska jag nog överleva. 

Nu när jag kom hem från eftermiddagsskiftet så puttrar det på fint i jäshinken inne i förrådet här hemma.
Nu är det bara vänta tills det jäst klart och sedan öppna upp och torrhumla några dygn.

Ska bli väldigt intressant att provsmaka denna då det är min andra helmaltsbryggd och den första som var min Some kind of...Saison blev riktigt bra.
 
Recept:

16 liter

5,6%
OG: 1.055

Malt och extrakt:
3,20 kg - Pilsnermalt
0,60 kg - Münchenermalt
0,45 kg - Cara-Pale

Mäskningsschema:

2,6l liter/kg malt
67°c i 60 min

75°c i 10 min

Humle:
60 min - 10g Columbus (15,9%)
15 min - 20g Amarillo (8,9%)

0 min - 20g Amarillo (8,9%)
0 min - 20g Simcoe (13,2%) 

Torrhumling - 10g Columbus (15,9%), 20g Amarillo (8,9%) och 20g Simcoe (13,2%)

Jäst:
1,2 liter dekanterad förkultur på White Labs - WLP001 California Ale

Övrigt:
2 krm Protafloc 10 min ifrån kokslut
6 g/l socker för kolsyrejäsning 



Välisolerad hink-i-hink mäskning.
Lakning påbörjad.
Kok.
Påväg ner i jäshinken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar