torsdag 1 maj 2014

Bryggdag!

Idag var det dags för bryggning.
Det blev en singel malt och singel humlad Saison. Enkelt men förhoppningsvis blir den lika bra som den förra Saisonen jag bryggde och kommer göra sig väldigt bra en varm sommardag.
För att få lite mera "twist" på den så tillsatte jag citrongräs i koket. Det blev 67g som fick koka med i 45 minuter. Får se om några veckor om det märks något utav det. Just nu doftar den svagt utav citrus, precis som tanken var. Dock är jag orolig att citrongräset bidragit med en hel del beska, men det kanske ger med sig lite innan det är klart för att drickas.

Jag lyckade inte träffa mäsktempen direkt utan fick lov att tillsätta dryga två liter varmt vatten innan jag kom rätt.
Följde Beersmiths rekommendation på temp på vattnet, men det måste jag nog öka på med ca 5°c för att få det bra. 
Kan man ställa in det på något vis?
Annars gick det bra med allt under dagen.

Såhär ser receptet ut:

16 liter
5,2 %
OG: 1.044

Malt och extrakt:
2,7 kg - Pilsnermalt
0,3 kg - Strösocker

Mäskningsschema:
64°c i 75 min

Humle:
60 min - 20g Tettnanger (6%)
20 min - 30g Tettnanger (6%)
  0 min - 30g Tettnanger (6%)

Jäst:
1,3 liter dekanterad förkultur på White Labs - WLP566 Saison Ale II

Övrigt:

67g citrongärs 45 min ifrån kokslut
2 krm Protafloc 10 min ifrån kokslut
6,5 g/l socker för kolsyrejäsning  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar