torsdag 24 juli 2014

Humle och krusbärsmarmelad

För ett tag sedan så såg jag ett recept på Mankerbeer på en marmelad gjord på krusbär och humle och tänkte att det där lär jag prova att göra.
Åkte till svärföräldrarna och plockade 5 dl krusbär och drog sen hem för att koka ihop det.
Jag använde mig utav det lilla av Columbus humlen jag hade kvar och tog lika mycket utav Magnum.
Receptet blev då såhär:

5 dl Krusbär, gröna.
12 g humle (pellets), hälften Magnum och hälften Columbus.
2 dl syltsocker
0,25 dl vatten
Hade även i lite vanligt strösocker för att jag tyckte den blev lite väl sur först. Alla krusbären var inte helt mogna.

På Mankerbeer så hade dom provat den ihop med både en utav mina favoritostar och en utav mina favoritöl, Gruyere och Great Divide - Yeti och jag måste säga att det var grymt bra tillsammans.
Rekommenderas!

Färgen på marmeladen blev inte speciellt inbjudande på grund utav humlen men smaken blev riktigt bra.
Om jag gör den igen ska jag nog testa att göra ett humleté och använda istället för att ha humlen direkt i marmeladen och på så vis förhoppningsvis komma ifrån den hemska färgen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar