söndag 10 augusti 2014

Flaskning och omtappning

Det är nu tre och en halv vecka sedan jag bryggde den senaste ölen och idag var det dags att tappa om den.
Har egentligen inte en aning om hur mycket bär per liter man bör sikta på men jag bestämde mig till slut för att tappa 3 liter på 500 gram hallon och 1,25 liter på 225 gram blåbär.
Efter en hel del spill så räckte det också till att flaska 1,5 liter, två st 375 ml flaskor och tre st 250 ml flaskor.
Den hade jäst ner till 1.002 vilket p g a mitt låga OG gör att den landar på runt 6 % plus ökningen efter kolsyrejäsning.

Det som jag tappade upp i mätglaset smakade jag självklart på och grundölet verkar väldigt lovande, får se hur det blir med bären.
Hur länge bör man ha det stående med bären i innan det är dags för flaskning?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar