söndag 29 mars 2015

Flaskning och omtappning

Idag var det dags att ta hand om den andra damejeannen som stått med 8 liter Another kind of Saison.
Hade sedan en tid tillbaka bestämt mig för att flaska en del med hibiskus men den andra delen var inte riktigt bestämd föräns igår. Då bestämda jag mig för att "safea" och köra hallon i den som förra gången.

Jag började med att ösa i 500g frysta hallon en 5 liters "PET-damejeanne" och fyllde på med ca 3 liter utav ölen.
Sen flyttade jag bara över slangen till "prime-hinken" där jag haft i "hibiskus-te".
28 g hibiskus som jag hällt 3 dl kokhett vatten över och låtit dra i ca 5 min.
Färgen på ölen blev härligt rosa och det smakade riktigt trevligt.
Dock hade jag ju vid provsmak tillsatt sockerlag så får se hur det smakar när jästen ätit upp den.

Fick nått infall om att tillsätta ek till hallonvarianten bara för att testa något nytt, får se om jag gör det eller inte. Blir det åt helvete så är det iallafall bara 3 liter som blir dåligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar